Trabalho, Educação e Saúde - TES (Work, Education and Health) is an open access scientific journal, edited by the Joaquim Venâncio Polytechnic School of Health, from Oswaldo Cruz Foundation.
David Mark/Pixabay

Black population’s health: affirmative action and teaching whiteness in undergraduate health courses

  • Dyana Helena Souza
  • Dais Gonçalves Rocha
  • Dyana Helena Souza

    Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Humanas, Departamento de Serviço Social, Brasília

    https://orcid.org/0000-0001-6050-3337

    Professora Substituta no Departamento de Serviço Social da Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Saúde Coletiva (PPGSC-UnB, 2020).  Ex-residente do Programa de Residência Multiprofissional em Atenção Básica da Fiocruz Brasília. Bacharel em Saúde Coletiva (1/2014) e em Serviço Social (1/2018) pela Universidade de Brasília. Tem experiência na área de Saúde Coletiva e Serviço Social, atuando principalmente nos seguintes temas: Políticas Sociais; Reorientação da Formação em Saúde; Promoção da Equidade; Questão Racial e Saúde da População Negra.

    Dais Gonçalves Rocha

    Universidade de Brasília, Faculdade de Ciências da Saúde, Departamento de Saúde Coletiva, Brasília

    https://orcid.org/0000-0003-1103-5930

    Graduação em Odontologia pela Universidade Federal de Goiás (1990), mestrado (1997) e doutorado (2001) em Saúde Pública pela Faculdade de Saúde Pública - Universidade de São Paulo. Pós-Doutorado na University of British Columbia junto à School of Population and Public Health em Vancouver-Canadá. Professora adjunta do Departamento de Saúde Coletiva da Faculdade de Ciências da Saúde - UnB. Ex-Coordenadora do Grupo Temático de Promoção da Saúde e Desenvolvimento Local Integrado e Sustentável da Associação Brasileira de Saúde Coletiva ( 2016-2018). Ex-Coordenadora do Programa de Reorientação da Formação em Saúde e do Sistema de Integração Ensino-Serviço-Comunidade da Universidade de Brasília-Campus Darcy Ribeiro (2014-2018). Ex-coordenadora do Mestrado Profissional em Saúde Coletiva FS/UnB (2018-2020). Coordena projetos nacionais e internacionais na área de Promoção da Saúde. Atua no ensino, pesquisa e extensão principalmente nos seguintes temas: promoção da saúde, gestão participativa em saúde, intersetorialidade, avaliação de programas, políticas públicas; promoção da equidade em saúde, formação e educação permanente em saúde. Líder do Grupo de Pesquisa Promoção e Equidade em Saúde.



Abstract

This paper aims to analyze the implementation of black people health in the undergraduate courses of Public Health, Nursing, and Medicine at a public Brazilian university. The theoretical foundation consists of a qualitative intervention-research study, based on Black Feminist Epistemology and Black Perspective of Decoloniality. Two workshops were held with the members of the Structural Teaching Nuclei of those courses in 2019 and 2020. Despite the guidelines of the legal framework on the teaching of ethnicracial relations, it was possible to observe the incipience of training, the absence of black professors in these spaces and the presence of a faculty’s whiteness that perpetuates privileges. From the results and discussion presented, it appears that it is through emancipatory movements and thoughts in the political, cultural, pedagogical and epistemological fields that it is possible to intend ruptures in power relations and in the structures of the State.

Keywords

black population health,
affirmative action,
higher education,
curriculum,
professional training in health

Download


Metrics

  • Views - 1691

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.