Trabalho, Educação e Saúde - TES (Work, Education and Health) is an open access scientific journal, edited by the Joaquim Venâncio Polytechnic School of Health, from Oswaldo Cruz Foundation.

The influence of the education and health policies in the curricula of the mid-level technical professional education in nursing

  • Suze Rosa Sant'Anna
  • Lílian Dias Ennes
  • Luiza Helena da Silva Soares
  • Sandra Regina de Oliveira
  • Leonardo da Silva Sant'Anna
  • Suze Rosa Sant'Anna

    Professora do Curso Técnico de Enfermagem da Escola Técnica Estadual de Saúde Herbert Daniel de Souza, da Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro (Faetec), e analista de gestão em saúde do Instituto de Pesquisa Clínica Evandro Chagas, da Fundação Oswaldo Cruz (Ipec/Fiocruz), Rio de Janeiro, Brasil. Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio).

    Lílian Dias Ennes

    Diretora da Escola Técnica Estadual de Saúde Herbert Daniel de Souza, da Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro (Faetec), Rio de Janeiro, Brasil. Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

    Luiza Helena da Silva Soares

    Coordenadora do Curso Técnico de Enfermagem da Escola Técnica Estadual de Saúde Herbert Daniel de Souza, da Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro (Faetec), Rio de Janeiro, Brasil. Mestre em Ensino de Ciências da Saúde e do Meio Ambiente pelo Centro Universitário Plínio Leite (Unipli).

    Sandra Regina de Oliveira

    Diretora adjunta da Escola Técnica Estadual de Saúde Herbert Daniel de Souza, da Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro (Faetec), Rio de Janeiro, Brasil. Especialista em Promoção da Saúde pela Universidade Federal Fluminense (UFF)

    Leonardo da Silva Sant'Anna

    Professor assistente do Departamento de Direito Comercial e do Trabalho da Faculdade de Direito da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj). Mestre em Direito pela Universidade Gama Filho (UGF)



Abstract

The purpose of this article is to describe the main changes that have taken place in mid-level technical professional education in the past ten years. The article emphasizes the curricular reorganization process that has been undertaken in the mid-level technical professional education for nursing in order to deal with the principles, guidelines, and concepts set forth by the policies that have been instituted in the education and health fields, the goal of which is to qualify health workers who have the required professional competency to review and redirect the reality of health in Brazil.

Keywords

mid-level technical professional education,
nursing,
curriculum

Download


Metrics

  • Views - 623

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.