Trabalho, Educação e Saúde - TES (Work, Education and Health) is an open access scientific journal, edited by the Joaquim Venâncio Polytechnic School of Health, from Oswaldo Cruz Foundation.

Ethical professional education: a commitment based on the curricular guidelines?

  • Mirelle Finkler
  • Marta Inez Machado Verdi
  • João Carlos Caetano
  • Flávia Regina Souza Ramos
  • Mirelle Finkler

    Cirurgiã-dentista, integrante do Núcleo de Pesquisa e Estudos de Bioética e Saúde Coletiva (Nupebisc) da Universidade Federal de Santa Catarina. Doutora em Odontologia em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de Santa Catarina

    Marta Inez Machado Verdi

    Professora do Departamento de Saúde Pública, do Programa de Pós-Graduação em Saúde Pública e líder do Núcleo de Pesquisa e Estudos de Bioética e Saúde Coletiva (Nupebisc), Universidade Federal de Santa Catarina. Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina.

    João Carlos Caetano

    Professor do Departamento de Saúde Pública e do Programa de Pós-Graduação em Odontologia, Universidade Federal de Santa Catarina. Doutor em Odontologia Social pela Universidade Federal Fluminense

    Flávia Regina Souza Ramos

    Professora do Departamento de Enfermagem, do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem e integrante do Núcleo de Pesquisa e Estudos de Bioética e Saúde Coletiva (Nupebisc), Universidade Federal de Santa Catarina. Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina.



Abstract

This reflection questions the discourse and practice surrounding the ethical education of health professionals and, more particularly, of dentists, situating the current state of deployment of the National Curriculum Guidelines in Brazilian Higher Education. The goal is to point to a few limits and possibilities for an ethical education in line with the new professional profile that is sought.

Keywords

ethics,
bioethics,
dentistry,
higher education,
curriculum

Download


Metrics

  • Views - 548

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.