Trabalho, Educação e Saúde - TES (Work, Education and Health) is an open access scientific journal, edited by the Joaquim Venâncio Polytechnic School of Health, from Oswaldo Cruz Foundation.

In the tracks of the activity: analysis of the health-work relation of a scholastic physical education teacher

  • Ueberson Ribeiro Almeida
  • Ana Lucia Coelho Heckert
  • Maria Elizabeth Barros de Barros
  • Ueberson Ribeiro Almeida

    Membro do Laboratório de Estudos em Educação Física, do Centro de Educação Física e Desportos, da Universidade Federal do Espírito Santo (Lesef/CEFD/Ufes), e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Subjetividade e Política, do Centro de Ciências Humanas e Naturais (Nepesp/CCHN), da Ufes, Espírito Santo, Brasil. Mestre em Educação Física pela Ufes

    Ana Lucia Coelho Heckert

    Professora do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Subjetividade e Política, do Centro de Ciências Humanas e Naturais (Nepesp/CCHN), da Ufes, Espírito Santo, Brasil. Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal Fluminense (UFF).

    Maria Elizabeth Barros de Barros

    Professora do Departamento de Psicologia e dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Psicologia Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), Espírito Santo, Brasil. Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com pós-doutorado em Saúde Pública pela Escola de Saúde Pública Sergio Arouca, da Fundação Oswaldo Cruz (Ensp/Fiocruz).



Abstract

The paper is about an analysis of the activity of a physical education teacher in her first experience as a teacher in a polyvalent public school of the state net of teaching in Espírito Santo state. It aims at understanding how engendered the strategies in the school daily life that enabled Physical Education teachers to work with health and escape from sickening are. The methodology used is constituted through the conceptual-methodological tools formulated by ergology, combining techniques of data production, like journals, interviews and their self confrontation. The teaching activity analysis finds the incessant struggle of the teachers amid the uses of themselves and the uses of themselves by others.

Keywords

teaching activity,
health,
scholastic physical education

Download


Metrics

  • Views - 703

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.