Trabalho, Educação e Saúde - TES (Work, Education and Health) is an open access scientific journal, edited by the Joaquim Venâncio Polytechnic School of Health, from Oswaldo Cruz Foundation.

Reduction of basic education teachers’ family income in Minas Gerais, Brazil, in the Covid-19 pandemic

  • Cássio de Almeida Lima
  • Ana Júlia Soares Oliveira
  • Wesley Miranda Lourenço de Freitas
  • Heráclito Henrique Santana Lopes
  • Guilherme Adriano dos Montes
  • Priscylla Guimarães Silva
  • Celina Aparecida Gonçalves Lima
  • Geraldo Alemandro Leite Filho
  • Ellen de Cássia Sousa Parrela
  • Desirée Sant’Ana Haikal
  • Maria Fernanda Santos Figueiredo Brito
  • Marise Fagundes Silveira
  • Cássio de Almeida Lima

    Universidade Estadual de Montes Claros, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde, Montes Claros

    Ana Júlia Soares Oliveira

    Universidade Estadual de Montes Claros, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Curso de Graduação em Medicina, Montes Claros

    Wesley Miranda Lourenço de Freitas

    Universidade Estadual de Montes Claros, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Curso de Graduação em Medicina, Montes Claros

    Heráclito Henrique Santana Lopes

    Universidade Estadual de Montes Claros, Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas, Curso de Graduação em Engenharia Civil, Montes Claros

    Guilherme Adriano dos Montes

    Universidade Estadual de Montes Claros, Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas, Curso de Graduação em Engenharia Civil, Montes Claros

    Priscylla Guimarães Silva

    Universidade Estadual de Montes Claros, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Curso de Graduação em Medicina, Montes Claros

    Celina Aparecida Gonçalves Lima

    4 Universidade Estadual de Montes Claros, Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas, Departamento de Ciências Exatas, Montes Claros

    Geraldo Alemandro Leite Filho

    Universidade Estadual de Montes Claros, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Departamento de Ciências Contábeis, Montes Claros

    Ellen de Cássia Sousa Parrela

    Universidade Estadual de Montes Claros, Centro de Ciências Humanas, Departamento de Estágios e Práticas Escolares, Montes Claros

    Desirée Sant’Ana Haikal

    Universidade Estadual de Montes Claros, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Departamento de Odontologia, Montes Claros

    Maria Fernanda Santos Figueiredo Brito

    Universidade Estadual de Montes Claros, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Departamento de Saúde Mental e Saúde Coletiva, Montes Claros

    Marise Fagundes Silveira

    Universidade Estadual de Montes Claros, Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas, Departamento de Ciências Exatas, Montes Claros



Abstract

The aim of this study was to identify the socioeconomic and occupational characteristics and self-reported health conditions associated with the reduction in the income of basic education teachers in the state of Minas Gerais, Brazil, during the COVID-19 pandemic. This was a websurvey-type epidemiological survey. A total of 15,641 teachers participated in the study, the responses were obtained from August to September 2020. The data was subjected to descriptive statistics, chi-squared test to assess the association between variables and multiple Poisson regression model, with robust variance, to estimate the magnitude of the associations. The results showed that the reduction in family income affected 40.9% of teachers, mainly in the urban area. The reduction in family income during the pandemic was more prevalent among eachers who lived with their partner, who had a precarious relationship (hired) with the school, with up to twenty years of teaching experience, who worked for up to ten hours/week and among teachers with hypertension, episodes of sadness, anxiety and sleep difficulties.

Keywords

school teachers,
income,
coronavirus infections,
COVID-19,
epidemiology

Download


Metrics

  • Views - 756

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.