Trabalho, Educação e Saúde - TES (Work, Education and Health) is an open access scientific journal, edited by the Joaquim Venâncio Polytechnic School of Health, from Oswaldo Cruz Foundation.

Education through work for the training of a physician

  • Guilherme Souza Cavalcanti de Albuquerque
  • Ana Áurea Revoredo Torres
  • Bárbara do Nascimento
  • Beatris Mario Martin
  • Diego Fabian Karvat Gracia
  • Juliana Myriam Machado Orlando
  • Rodrigo Pirard Basso
  • Paulo de Oliveira Perna
  • Guilherme Souza Cavalcanti de Albuquerque

    Professor do Departamento de Saúde Comunitária da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Alto da Glória, Curitiba, Paraná, Brasil. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR)

    Ana Áurea Revoredo Torres

    Membro do Núcleo de Estudos em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Paraná (NESC/UFPR), Alto da Glória, Curitiba, Paraná, Brasil. Graduanda em Medicina pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

    Bárbara do Nascimento

    Médica. Pesquisadora do Núcleo de Estudos em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Paraná (NESC/UFPR), Alto da Glória, Curitiba, Paraná, Brasil

    Beatris Mario Martin

    Médica. Pesquisadora do Núcleo de Estudos em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Paraná (NESC/UFPR), Alto da Glória, Curitiba, Paraná, Brasil.

    Diego Fabian Karvat Gracia

    Médico. Pesquisador do Núcleo de Estudos em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Paraná (NESC/UFPR), Alto da Glória, Curitiba, Paraná, Brasil.

    Juliana Myriam Machado Orlando

    Membro do Núcleo de Estudos em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Paraná (NESC/UFPR), Alto da Glória, Curitiba, Paraná, Brasil. Graduanda em Medicina pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

    Rodrigo Pirard Basso

    Médico. Pesquisador do Núcleo de Estudos em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Paraná (NESC/UFPR), Alto da Glória, Curitiba, Paraná, Brasil.

    Paulo de Oliveira Perna

    Professor do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC



Abstract

The Education Through Work for Health Program (PET-Saúde) aims to qualify the workforce for the Brazilian Unified Health System. This study was carried out to evaluate the contribution made by three PET-Saúde experiments in medical training. Based on historical and dialectical materialism, we sought to understand the integration of PET-Saúde in medical education as a social phenomenon subordinate to the historical conditions of economic production. Data were collected from reports made by students, tutors, mentors and coordinators of three groups of PET-Saúde at two universities in Curitiba, southern Brazil, through interviews and focus groups. It was concluded that, in two groups, the experiences contributed to training flexible workers, effective in the application of technology to solve issues within the limits imposed by the current order. In the third group, the experience contributed to training critical subjects, able to question the limits imposed by the State and society to the full realization of life.

Keywords

medical training,
PET-Saúde,
education for work

Download


Metrics

  • Views - 827

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.